Das Interesse und die Erwartungen der Konsumenten an die Digitalisierung wird weltweit weiter steigen. Laut der Ericsson-Consumerlab-Studie, die den Titel »10 Hot Consumer Trends 2016« trägt, erwarten etwa 50 Prozent der Befragten, dass sie bereits in den nächsten fünf Jahren mit ihren Haushaltsgeräten sprechen werden. Zudem rechnet ebenfalls die Hälfte der Umfrageteilnehmer damit, dass Smartphones schon in fünf Jahren der Vergangenheit angehören und durch fortschrittlichere Technologien ersetzt werden. Künftige Lösungen, die auf Basis künstlicher Intelligenz basieren und etwa als virtuelle Reiseplaner oder als technischer Kundendienst dienen könnten, halten über 60 Prozent für eine gute Idee.
Online-Nutzung von Videos
Trotz dieser Zukunftsvorstellungen bleiben heutige Smartphone-Nutzer der Bildschirmunterhaltung aber weiterhin treu. Laut Umfrageergebnis ist die Online-Nutzung von Videos unter den 16- bis 19-jährigen Befragten in den letzten Jahren rasant gestiegen. Heute erklären bereits 20 Prozent dieser Nutzer weltweit, dass sie täglich mehr als drei Stunden lang YouTube-Angebote konsumieren. 2011 waren dies erst sieben Prozent. Hierzu verwendet diese junge Zielgruppe übrigens während 59 Prozent der Nutzungszeit mobile Geräte. Für die Zukunft wünschen sich rund 50 Prozent der Befragten auf 3D-Selfies basierende Avatare, die für sie Kleidung anprobieren.
Sensoren in Wohnungen
Der Phantasie der Verbraucher hinsichtlich einer vernetzten Zukunft sind offensichtlich kaum Grenzen gesetzt. 55 Prozent der Umfrageteilnehmer glauben, dass ihre Wohnungen schon in fünf Jahren mit integrierten Sensoren ausgestattet sein könnten, die etwa den Elektrizitätsverbrauch regeln oder Alarmmeldungen bei Wasserrohrbrüchen absetzen. 66 Prozent der befragten Verbraucher erwarten zudem, dass sich in fünf Jahren per Internet die Luftqualität im Wohnbereich über eine automatische Belüftung steuern lässt.
Implantate
Tragbare Fitness-Armbänder oder Smartphone-Uhren, die schon heute Körperfunktionen registrieren und anzeigen, halten viele Befragten dagegen nur für Übergangstechnologien. 50 Prozent glauben, dass die Funktion dieser Geräte bereits in drei Jahren durch Implantate übernommen wird. Acht von zehn Smartphone-Besitzern würden ihre Sinnesorgane und kognitiven Fähigkeiten – die beliebtesten sind Sehkraft, Gedächtnisleistung, Hörvermögen und Intelligenz – sogar gern über entsprechende Technologien steigern.
Ein Youtube-Video zu den 10 gefragtesten Zukunftstrends bei Verbrauchern finden Sie hier: https://www.youtube.com/watch?v=oLXfTbEHCvY&feature=youtu.be
Die Studie »Ericsson’s 10 hot consumer trends for 2016« finden Sie (auf engl.) hier: https://www.ericsson.com/res/docs/2015/consumerlab/ericsson-consumerlab-10-hot-consumer-trends-2016-report.pdf

cover (c) ericsson consumer trends 2016
10 hot consumer trends for 2016: Early adopters less important
- Consumers expect artificial intelligence (AI) interfaces to start taking over from smartphone screens
- Faster than ever take-up of networked technologies makes early adopters less important
- Eight out of 10 consumers would like to use technology to enhance their vision, memory and hearing
In the fifth edition of its annual trend report, Ericsson ConsumerLab presents the 10 hottest consumer trends for 2016 and beyond.
This year’s report shows consumers believe artificial intelligence (AI) will soon enable interaction with objects without the need for a smartphone screen. In fact, half of all smartphone users expect smartphones to become things of the past within the next five years.
The report also shows that as the adoption of networked technologies moves faster than ever, mass-market use becomes the norm quicker. As a result, the time period when early adopters influence others is now shorter than before.
Michael Björn, Head of Research, Ericsson ConsumerLab, says: »Some of these trends may seem futuristic. But consumer interest in new interaction paradigms such as AI and virtual reality (VR), as well as in embedding the internet in the walls of homes or even in our bodies, is quite strong.
This means we could soon see new consumer product categories appearing – and whole industries transforming – to accommodate this development.«
The insights in the »10 Hot Consumer Trends for 2016« report come from Ericsson ConsumerLab’s global research program and cover a range of consumer opinions. The broadest trend is representative of 1.1 billion people across 24 countries, whereas the narrowest represents 46 million urban smartphone users in 10 major cities.
These are the 10 trends for 2016 and beyond:
- The Lifestyle Network Effect. Four out of five people now experience an effect where the benefits gained from online services increases as more people use them. Globally, one in three consumers already participates in various forms of the sharing economy.
- Streaming Natives. Teenagers watch more YouTube video content daily than other age groups. Forty-six percent of 16-19 year-olds spend an hour or more on YouTube every day.
- AI Ends The Screen Age. Artificial intelligence will enable interaction with objects without the need for a smartphone screen. One in two smartphone users think smartphones will be a thing of the past within the next five years.
- Virtual Gets Real. Consumers want virtual technology for everyday activities such as watching sports and making video calls. Forty-four percent even want to print their own food.
- Sensing Homes. Fifty-five percent of smartphone owners believe bricks used to build homes could include sensors that monitor mold, leakage and electricity issues within the next five years. As a result, the concept of smart homes may need to be rethought from the ground up.
- Smart Commuters. Commuters want to use their time meaningfully and not feel like passive objects in transit. Eighty-six percent would use personalized commuting services if they were available.
- Emergency Chat. Social networks may become the preferred way to contact emergency services. Six out of 10 consumers are also interested in a disaster information app.
- Internables. Internal sensors that measure well-being in our bodies may become the new wearables. Eight out of 10 consumers would like to use technology to enhance sensory perceptions and cognitive abilities such as vision, memory and hearing.
- Everything Gets Hacked. Most smartphone users believe hacking and viruses will continue to be an issue. As a positive side-effect, one in five say they have greater trust in an organization that was hacked but then solved the problem.
- Netizen Journalists. Consumers share more information than ever and believe it increases their influence on society. More than a third believe blowing the whistle on a corrupt company online has greater impact than going to the police.